Cursus borrelen

Binnen grote bedrijven staat een leven lang leren vaak centraal. Door dit soort slogans (en bijbehorende acties) blijft de motivatie van je kantoortijgers hoog en hun skillset relevant. Tegenwoordig wordt er nogal wat aandacht besteed aan de digitale vaardigheden die nodig zijn. Er is echter een hele andere vaardigheid nodig tegenwoordig: borrelen.

Technisch zat

Dit klinkt bijzonder. Want de huidige kantoortijgers hebben al aardig wat jaren zitvlees gekweekt onder het systeemplafond. De fax kwam, de fax ging. De floppy disk kwam, de floppy disk ging. Het mainframe kwam. Het mainframe bleef in sommige gevallen. Maar behalve deze flauwe voorbeelden wordt er meer vanuit technologisch oogpunt gevraagd van de kantoorwerker. Dat strekt zich veel verder dan bekwaamheid met het Office-pakket en een paar handige ChatGPT prompts. Daarom moet de continue ontwikkeling toch op technologie gefocust zijn?

Voor de zittende garde, waar ik zelf bij hoor, klopt dit misschien. Maar er komt een batterij aan nieuwe medewerkers aan van een andere generatie. De beruchte generatie Z. Zij zijn met technologie opgegroeid. Millennials zaten nog onhandig in de analoge en de digitale wereld tegelijkertijd, gen Z is echt volledig digitaal. Het continue ontwikkelen dankzij technologie en het meegroeien met die technologie zit in hun bloed. In goed jargon worden ze digital natives genoemd.

Sociaal mat

Waar gen Z dus uitblinkt in technologie, blijven ze achter in sociale vaardigheden. Soft skills in goed jargon. De Coronapandemie, met bijbehorende lockdowns, heeft ervoor gezorgd dat deze generatie minder aan sociale interactie is blootgesteld. En ze waren al bang om een telefoontje te plegen vóór deze desastreuze pandemie.

46% van de mensen die tot Gen Z behoren geeft aan dat het volgen van educatieve of carrièredoelen als lastig wordt ervaren. 51% zegt dat hun studie ze helemaal niet heeft voorbereid op het werkende leven. Ze worden zelfs de eenzaamste generatie genoemd die moeite hebben om vriendschappen te sluiten en te behouden. Erg lastig in een sociaal broeinest zoals de kantoortuin.

Bier per vat

Het gezegde gaat dat de jeugd de toekomst heeft en dat geloof ik ook. Daarom is het extra belangrijk om in ze te investeren. Dat moet dus gebeuren in de sociale vaardigheden. Met een (alcoholvrij) biertje in de hand is de donderdag- of vrijdagmiddagborrel het perfecte klaslokaal voor de sociale vaardigheden.

Oké, misschien hoef je niet per se te leren hoe je een te hete bitterbal in je mond afkoelt door spastisch in en uit de ademen. Maar de borrel biedt naast bitterballen nog zo veel meer. Het leert je collega’s kennen op een andere manier. Om zo relaties te vormen die het werk ten goede komen. Het leert je ook om nieuwe mensen te ontmoeten. Zodat je zakelijke netwerk zich uitbreidt. Je leert er zelfs beter door spreken, omdat je gêne verliest en je kaken maar wat goed traint op een vrijdagavond.

Als klap op de vuurpijl leer je ook nog eens inhoudelijk iets tijdens het borrelen. Je leert van die inhoudelijke collega die je opeens alle kneepjes van het vak wil leren. En je leert over de nieuwste roddels. Mag je van alles van vinden, maar het hoort erbij op kantoor.

Mentoren op pad

Daarom is het tijd dat de oudgedienden zich opwerpen als mentoren. Om de nieuwe kantoortijgers mee te slepen naar de borrel, de pubquiz en het bowling-uitje. Dat er gehamerd wordt op het drinken van koffie (of thee) bij het koffiezetapparaat. Want het zijn allemaal momenten om de sociale vaardigheden op (en uit) te bouwen.

Dit kan niet zonder gedegen lesprogramma. Daarom werpt De Stuurgroep zich graag op om de mentoren een lespakket Bier & Bitterballen aan te bieden. En zullen wij tijdens ons werk een drankje en bittergarnituur delen met iemand die wél weet hoe TikTok werkt, wat Kaulo betekent en die onze drip kan beoordelen.

Een leven lang leren tijdens de borrel. Is er iets beters denkbaar?

Vorige
Vorige

Kantoorjargon stemwijzer

Volgende
Volgende

Kantooretiquette: afscheid nemen