Vergeet morgen niet!

In de kantoorjungle zijn we goed in veel dingen, naast koffie drinken. Zo kijken we graag vooruit om de corporate goed te positioneren in de verre toekomst. Ook kijken we graag achterom om onze successen te bewonderen (en verliezen onder het tapijt te schuiven). Wat we echter niet kunnen, is plannen voor de dag van morgen.

Achterom kijken 

In de kantoortuinen kijken we graag achterom. Dat is bij beursgenoteerde organisaties met kwartaalrapportages en jaarcijfers zelfs een officieel ritueel. We vieren de successen die behaald zijn. We kijken waar we mee bezig waren en waar we mee doorgaan. We vieren zelfs ons verre verleden als we een oud, gevestigd bedrijf zijn. En ons jonge verleden als we ooit een hippe start-up waren.

Waan van de dag

Hoewel we druk bezig zijn met achterom kijken, kunnen we ook prima in de waan van de dag leven. Wij kantoortijgers zijn druk op een dag met vergaderen, koffie drinken, brandjes blussen en vele andere zaken. De ene na de andere dag vliegt voorbij. Soms is het een goede dag, soms is het een stressvolle dag. Soms is het een combinatie.

Aangezien we betaald worden voor de uren die we maken – en lang niet allemaal voor de resultaten die we behalen – zijn we er aardig goed in die uren op een dag vol te maken.

Vergezichten

Achteruitkijken is nodig en overleven van dag tot dag is noodzakelijk. Maar vooruitkijken naar de verre toekomst, middels stippen op horizonnen en strategische herijkingen gedurende heidagen en offsites, daar leven we voor. 

We voelen ons speciaal op dit soort momenten. Dat komt omdat deze momenten vaak gepaard gaan met een goede lunch, uitgebreid diner of zelfs een overnachting op een mooie locatie. Het komt ook doordat we de waan van de dag even mogen verlaten en mogen dromen over de verre toekomst. Maar het allermeest komt het doordat we dan vrijuit mogen schermen met termen die in de mode zijn, maar we eigenlijk net te weinig van af weten. We praten over de impact van technologie zoals kunstmatige intelligentie, over de nieuwe groeimarkten die we moeten aanboren en de nieuwste en hipste werkwijze die het bedrijf ten goede komen. Het is dé kans om onszelf slimmer voor te doen dan we zijn vanuit een luie fauteuil zonder dat er gevolgen aan vastzitten.

De dag van morgen

Wij kantoortijgers zijn dus goed in veel dingen. Waar we helaas niet zo goed in zijn, is de dag van morgen. Want tijdens de waan van de dag hebben we geen tijd om over morgen na te denken. Tijdens het terugkijken over een langere periode, doet één dag zoals morgen er niet toe. En tijdens de vergezichten mogen we futuristische dromen erop los laten. De dag van morgen remt ons in realiteit.

Helaas is de dag van morgen cruciaal. Het gaat om beslissingen die morgen, volgende week en dit jaar belangrijk zijn. We hebben het niet over kunstmatige intelligentie toepassen. We hebben het over een programma om de datahuishouding op orde te krijgen. We hebben het niet over agile werken 2.0. We hebben het over het aannemen van het juiste talent onder de juiste voorwaarden. We hebben het niet over de jaarcijfers, maar over het budget van de teamborrel, zodat iedereen zich nog betrokken bij het bedrijf voelt.

Denk aan morgen

Zoals met alles in de kantoorjungle, kun je dit nadenken over de dag van morgen vast uitbesteden aan een dure consultant. Persoonlijk zou ik graag zien dat wij kantoortijgers er zelf beter in worden. Dat vormt een natuurlijke tegenhanger van de korte termijn van de waan van de dag. En zorgt ook voor een realiteitszin die bij de vergezichten vaak ontbreekt. Het is eigenlijk de tijdspanne waarin we het bedrijf maken of breken. Wijd daar maar eens een heidag aan.

Vorige
Vorige

Kantooretiquette: afscheid nemen

Volgende
Volgende

Weg met de carrièretijgers