Gratis advies: de 3 H’s

photo-1468404166635-56e2d75ee491.jpg

Na het doorslaande succes van de 3 J’s in de Nederlandse muziek en de drie R’s van Rust Reinheid en Regelmaat die mijn oma mij als kind vaak vertelde, was het tijd voor een nieuwe afkorting met drie identieke letters. En dit zijn duidelijk de drie H’s. De drie H’s zijn relevanter dan ooit tevoren omdat ze kunnen helpen om een boodschap over te brengen in alle tijden. Ook in crisistijden. Hugo, lees even met me mee.

Te beginnen met de eerste H: Helder. De boodschap moet helder zijn. Een heldere boodschap is direct duidelijk en draait niet om de hete brij heen. Uiteraard betekent helder ook: in simpele taal geformuleerd. Hoewel heel Nederland natuurlijk jarenlang meestreed tijdens het Groot Dictee der Nederlandse taal, willen we deze zorgvuldig gekozen pittige woorden niet terugzien in alledaagse communicatie. Zeker niet als deze communicatie belangrijk is. Een heldere boodschap is dus duidelijk, in simpele taal en bovendien kort.

De tweede H is: hetzelfde. Een boodschap komt zelden in de vorm van één bericht. Het zijn vaak meerdere berichten, via verschillende kanalen. Uiteraard moet de boodschap hetzelfde zijn via die verschillende kanalen. Maar ook opeenvolgende communicatie moet hetzelfde zijn. Althans, in dezelfde heldere taal en in dezelfde lijn van denken. Je kunt niet jarenlang als Nederlander prediken dat immigratie tegengehouden moet worden en dan een Hongaarse vrouw hebben. Dat past niet in je communicatie, dat is niet hetzelfde als wat je eerder zei. Het moge duidelijk zijn: opeenvolgende communicatiestukken en boodschappen moeten op elkaar lijken. Eigenlijk moeten ze (bijna) hetzelfde zijn.

De derde H zorgt ervoor dat je de wedstrijd echt wint: herhalen. Je boodschap kan nog zo helder zijn. En je communicatie van die boodschappen kan in 26 bijna identieke stukken opgedeeld zijn. Maar als je die boodschap niet herhaalt, dan blijft het niet plakken. Grote bedrijven doen dit handig met slogans en lekkere jingles. Deze zijn altijd hetzelfde en worden ontzettend vaak herhaald. Maar we zien ook gevallen waar het mis gaat. De slogan ‘plastic, blik en pak, gaan samen in de afvalzak’ bleef bij mij heerlijk plakken want het rijmde. Daarnaast was het ook super helder. Maar helaas werd de boodschap niet vaak herhaald en stierf de slogan na een tijd, waardoor ik een van de laatste der Mohikanen ben.

Onze 3 H’s zijn duidelijk: een Heldere boodschap, verdeeld over communicatie die Hetzelfde is en ook vaak Herhaald wordt zodat het blijft plakken. En mocht die boodschap nou slecht nieuws zijn, zoals ‘het heeft geen prioriteit’ vertellen op werk of ‘er komt een avondklok beste mensen’ dan zijn de 3 H’s belangrijker dan ooit tevoren. Want anders komt je boodschap niet over en volgt niemand hem op.

Vorige
Vorige

Afdeling vermist

Volgende
Volgende

Vroegâh was alles beter