De starter Anakin

Startende kantoortijgers worden vaak een bedrijf binnengehaald om de status quo te challengen. Grote corporates zoeken dit nieuwe bloed om de verandering binnen het bedrijf te versnellen en in de hoop dat de gretigheid van deze jonge honden zich als een olievlek doet verspreiden. Helaas heeft het iets weg van Anakin Skywalker in de bekende filmreeks Star Wars. Pak je Chewbacca erbij, hier gaan we.

Anakin is een starter in zijn eigen kantoorjungle. In een zogenaamd galaxy far far away. Specifiek is hij een millennial, want ook voor hem zijn de verwachtingen meteen onrealistisch hoog – hij moet de zogeheten force na millennia van oorlog in balans brengen – en hij wordt op een voetstuk geplaatst met een megalomane titel (the chosen one). Wat eigenlijk van hem, net als van de startende kantoortijger, verwacht wordt, is dat hij grootschalige verandering teweeg brengt zonder dat iemand anders daar een vinger voor hoeft uit te steken.

Grote, gevestigde bedrijven zoeken dus naar verandering. Het nieuwe bloed wordt gezien als de katalysator voor deze verandering. Want een nieuwe, jongere generatie brengt ook nieuwe normen en waarden met zich mee. Die kunnen dan door het bedrijf verspreid worden. Starters zijn namelijk de nieuwe bezems, die vegen snel schoon. De oude bezems, de ervaren rotten, weten al dat het jaren hetzelfde gaat in het bedrijf en willen niet veranderen. Die jonge collega’s zijn momenteel veelal millennials. Die willen grootschalige verandering bewerkstelligen. Dat zit in hun bloed. 

Eigenlijk worden deze starters op een voetstuk geplaatst. Dat kan door ze een traineeship aan te bieden of door ze als high potentials te betitelen. Hoe dan ook, de rode loper wordt uitgerold voor deze jonge garde om de boel te veranderen en te verbeteren. Zo ging dat ook in Star Wars. In Star Wars wordt nieuw bloed binnengehaald: Anakin Skywalker. Alleen merkt de starter vlak na zijn intrede, net als Anakin, dat er iets niet helemaal in de haak is.

Anakin mocht de boel flink gaan veranderen binnen de organisatie van zogenaamde Jedi (en dan bedoel ik niet de Retail Jedi’s). Dit zijn de ervaren rotten die al jaren exact hetzelfde doen en niet per se willen veranderen, want het loopt prima. Niet goed, niet slecht, maar prima. Anakin presteert uitstekend en begint rebelser te worden. Daar houden organisaties van. Want het nieuwe bloed presteert goed én het begint zichtbaarder te worden. Het is een soort voorbeeld voor de rest van de organisatie. De olievlek der verandering is ingezet!

Alleen kantelt het verhaal hier. Anakin realiseert zich dat de organisatie waar hij voor werkt niet echt wil veranderen en hij raakt volledig gedesillusioneerd. Hij, dé persoon die de organisatie moest redden, brengt de organisatie vervolgens ten val. De desillusie die Anakin heeft in de film, hebben starters ook zodra ze ergens tussen de drie en vijf jaar ronddwalen in de kantoorjungle. Sommige starters verliezen hun veranderingsgedrevenheid en worden politiek sensitief. Zo werken ze zich op binnen de bestaande rangen. Sommige starters pakken hun biezen en zoeken hun heil elders, bijvoorbeeld bij startups. Een beetje alsof Anakin een hippe strandtent met limonade voor acht euro per slok zou openen op een verafgelegen planeet. En sommige starters blijven eeuwig hun best doen om de organisatie te veranderen, waardoor ze in een corporate limbo geraken. 

Het verhaal van Anakin staat symbool voor het binnenhalen van jong talent en het vervolgens niet goed begeleiden van dat talent. Laat het dan ook een waarschuwing zijn voor bedrijven dat puur en alleen de war on talent winnen niet voldoende is. De omstandigheden binnen de organisatie moeten de verandering ook ondersteunen en zo de uitverkorenen helpen om de organisatie bij de hand te nemen naar de nieuwe wereld. 

Het verhaal van Anakin loopt in de film alsnog goed af. Hoewel hij flink wat schade aanricht en een organisatie ontmantelt, vervult hij zijn doel en redt hij daarbij zijn zoon. Dit laat zien dat het ook voor de jonge kantoortijgers niet te laat is. Dus laten we naar ze luisteren om erachter te komen wat ze nodig hebben. Want in deze analogie zijn de gevestigde kantoortijgers de Jedi. En van die Jedi zijn er maar bar weinig over nadat ze Anakin de pis lauw maken. Dat is wel een erg rigoureus veranderprogramma. 

May the force be with you om de Anakins van de kantoorjungle zorgvuldig te begeleiden!

Vorige
Vorige

Absurditeit ten Top: kantoorjargon

Volgende
Volgende

Keep an eye out for your fellow tigers