De troef in generatiemanagement

Weet je het nog? Jouw eerste dag op de middelbare school als brugpieper? 's Ochtends nog snel die lelijke puist uitknijpen voor je op de ouderwetse stadsfiets stapte om door weer en wind, zwetend en beregend aan te komen op dat grote schoolplein. Ongemakkelijk slappe handjes schudden wanneer je voor het eerst met je klasgenootjes kennis maakt terwijl je schuifelend in de rij dichterbij de schoolfotograaf komt. Die gierende nervositeit en onzekerheid, dat is nu precies het gevoel wat de nieuwste generatie ervaart die voor het eerst voet zet op de werkvloer. Generatie Z.

Dit is een generatie die door hun bel-angst alles probeert op te lossen per e-mail of whatsapp. De generatie die in het sollicitatiegesprek vraagt naar het duurzaamheidsbeleid en de promotiemogelijkheden. De generatie die in de digitale wereld misschien wereldwijs en bereisd is, maar van de echte wereld nog geen kaas gegeten heeft.

Deze generatie wordt met argusogen bekeken door huidige babyboom managers. Zij vinden deze jonge garde lui en veeleisend. Werken vanaf een tropisch eiland? Over een jaar klagen omdat ze nog geen promotie hebben ontvangen? Daar moeten deze managers niks van hebben. Voeten in de klei, mond dicht en orders opvolgen. Dat is hoe zij het zien en hoe zij leiding geven. Diversiteit zoek je maar op in de kroeg en van soja cappuccino of psychological safety hebben deze managers nog nooit gehoord.

Een groter verschil tussen twee generaties is niet denkbaar. Toch zijn ze allebei nodig in de organisatie en zullen ze samen moeten werken. Hoe brengen we deze twee generaties dichter bij elkaar? Dat antwoord ligt natuurlijk bij de HR-afdeling. Zij hebben een volledige toolkit om werknemers met verschillende achtergronden dichter bij elkaar te brengen en teams te laten excelleren. Maar om deze generatiekloof te dichten is een speciale troef nodig: de teambuildingsdag!

En hoe doet HR dat? Er wordt een dure vergaderzaal in een oud klooster of gepimpt fabriekspand geboekt en iedereen wordt bij elkaar in één ruimte gezet. De teambuilding activiteiten bestaan uit samen lekker met lego spelen, spaghetti torens maken en geblinddoekt elkaars orders opvolgen. Een afsluitend praatje over samenwerken en vervolgens met z’n allen barbecuen. Geef de boomer zijn vlees en de Gen Z zijn jackfruit en iedereen gaat weer tevreden naar huis.

Enfin, het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn om verschillende generaties beter samen te laten werken. Dus, gebruik dat budget van dit jaar nog en organiseer die teamactiviteit. Geef elkaar wat tijd, aandacht en liefde en jouw team loopt weer als een goed geoliede machine.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Career Kickstarter.

Vorige
Vorige

Verplicht naar kantoor

Volgende
Volgende

Ik eis een mannenquotum