In drie stappen naar het perfecte slidedeck
Linksom of rechtsom zul jij een keer van je flexplek in de kantoortuin af moeten komen om een presentatie te geven. Een presentatie die begeleid wordt door een magistraal slidedeck. Het liefst gemaakt in PowerPoint. In drie simpele stappen maak jij het perfecte slidedeck voor je presentatie.
Allereerst: een slidedeck is van onschatbare waarde. Het kan ervoor zorgen dat je een nieuw project mag beginnen, je team mag uitbreiden, het afdelingsuitje naar de Efteling gaat of dat je eindelijk gezien wordt door de hoge heren en dames van het management. Maar hoe maak je dan het perfecte slidedeck?
Stap 1: plaatjes
Liefde gaat door de maag, maar presentaties gaan door het oog. Pak dus uit met plaatjes, filmpjes, animaties, gifjes en dansende bananen. Je toehoorders en toezieners moeten visueel van hun sokken geblazen worden. Want hoe erg jij ook denkt dat je op inhoud beoordeeld wordt: het gaat puur om de verpakking. Een gelikte presentatie vol prachtige plaatjes helpt daarbij.
Woorden prop je in een memo, plaatjes in een slidedeck. Wil je een keer wat anders dan de standaard beeldbank van de lokale branding afdeling gebruiken? Kijk dan een op Pexels of laat een AI-tool wat voor je maken.
Stap 2: de executive summary
Plaatjes alleen is niet voldoende. Je presentatie heeft ook inhoud nodig. Natuurlijk wil jij honderden slides aan inhoud presenteren. Je bent immers gedreven over dit onderwerp of een pure vakidioot. Dus kun je niet stoppen met praten en schrijven hierover. Doe dat vooral ook lekker.
Zorg er dan wel voor dat je de executive summary maakt. Noem het ook zo. Durf het niet de samenvatting te noemen, want dat neemt niemand serieus. In de executive summary prop je wat je écht wil zeggen. En, nog belangrijker, wat je nou écht vraagt: tijd, geld, vakantie of een emotional support dog op de werkvloer.
Stiekem wil niemand je hele presentatie aanhoren en al helemaal niet van tevoren doornemen. Maar voor één slide opletten, waarbij de toehoorders ook nog eens denken dat ze executive zijn, dat wil men wel. Dus giet al je zaligheid in deze ene slide.
Stap 3: de perfecte grap
Goed, niemand komt verder dan die executive summary. Misschien dat een verdwaalde ziel nog oplet als er mooie plaatjes op het scherm staan. Maar wat de mens écht wil tijdens een presentatie, is vermaakt worden. Niemand gaat al mokkend geld uitgeven, hoe belangrijk of baanbrekend je idee ook is. Dus vlak voordat het publiek bij de echte vraag komt, presenteer je een goede grap. Die grap kan gepaard gaan met een kattenplaatje, meme of referentie naar een situatie typisch voor jouw kantoor. Een slidedeck niet gelachen, is een presentatie die niet leeft.
Conclusie
In drie simpele stappen laat jij een krater midden in de kantoortuin achter van alle impact die jouw slidedeck maakt. Conclusie: een magistraal slidedeck doet ertoe.
Ben je bang dat je met deze drie stappen er nog steeds niet uitkomt? Huur dan peperdure consultants in die je dan gekscherend je slidebakkers kunt noemen. Laat ze wel eerst even dit artikel lezen, zodat ze goed voorbereid aan de slag kunnen gaan.
Succes met presenteren!