Vijf tips voor de ultieme heidag
Het is een van de bekendste, meest besproken en drukstbezochte evenementen van de kantoorjungle: de heidag. De heidag is een relikwie dat al sinds mensenheugenis bestaat. Maar wat nou als je een heidag moet organiseren? Vrees niet, met deze vijf tips organiseer jij dé heidag van het jaar.
Tip 1: kies een vaag onderwerp
Het onderwerp dat tijdens de heidag op de agenda staat, moet conceptueel, strategisch, hoog over en abstract zijn. Met andere woorden: vaag. Het nemen van beslissingen, opleveren van cijfers of creëren van plannen doe je tussen 9.00 en 17.00 op reguliere werkdagen van de reguliere sterveling.
Tijdens een heidag moet het gaan over de strategische herijking of herpositionering van de afdeling. Over hoe het tij in het bedrijf gekeerd kan worden om uitdagende economische en sociale omstandigheden het hoofd te bieden. Of wat de huidige cultuur is en hoe cultuurverandering dan moet bijdragen aan het gekozen vergezicht.
Tip 2: het moet een externe locatie zijn
Pre-corona was een heidag nooit op kantoor. Je hebt een andere ruimte nodig om uit de alledaagse sleur van het loonslaven-leven te komen. Vaak vond de heidag letterlijk plaats op de heide. Vandaar de naam. Sinds het hybride werken geloven sommigen dat een heidag nu ook een offsite genoemd mag worden. En dat een offsite ook op kantoor mag plaatsvinden. Waarom, weet niemand.
Het is een beginnersfout. Je heidag is direct minder serieus te nemen en het aantal aanwezigen daalt. Conclusie: je heidag moet op een externe locatie zijn. Het liefste op een heide of in een bos. Staat je kantoor op de Veluwe? Dan mag je misschien de uitzondering zijn.
Tip 3: de gastenlijst moet exclusief zijn
Dit is een makkelijke: niet iedereen uitnodigen. Mensen met senior of manager in hun titel zijn vaak goede genodigden. Je heidag is toch een beetje als de Oscars: alleen de crème de la crème wordt uitgenodigd. Zo bewaak je de kwaliteit van de dag en de hautaine ambiance. Dat straalt ook goed uit op jouzelf uiteraard.
Tip 4: alles draait om de lunch
Strategisch gelul gaat, net als liefde, door de maag. Het eten op de dag, van hapjes tot borrel, is dus zeer belangrijk. Maar de lunch moet écht memorabel zijn, om je heidag een succes te mogen noemen. Moge God je bijstaan als je het in je hoofd haalt om geen broodjes kroket met de lunch te serveren, maar er wel witte mannen van boven de veertig uitgerust met sneakers en een colbert aanwezig zijn.
Tip 5: er moet een externe spreker zijn
Wil je jouw heidag extra kracht bijzetten? Nodig dan een externe spreker uit. Dit hoeft geen bekend persoon te zijn, maar hij of zij moet wel kunnen inspireren, prikkelen en goed in de rondte kletsen. Als je er zeker van wil zijn dat deze externe spreker je heidag een serieuze boost geeft dan is de regel: hoe duurder de spreker, hoe serieuzer je heidag genomen wordt. Makkelijk, toch?
Met deze vijf tips creëer jij sowieso een heidag die meedoet om de prijs Heidag van het Jaar 2023. Om je op weg te helpen met de inspirerende spreker: wij leden van De Stuurgroep zijn er altijd voor in om op je heidag te spreken. Zo lang die heidag maar extern is, we mee mogen lunchen en onze factuur tijdig betaald wordt.