Innovatie als excuus

In de kantoorjungle word je doodgegooid met de innovatie- en verandertrajecten. En op LinkedIn schieten de innovators, growth coaches en veranderexperts als paddenstoelen uit de grond. Hoewel je dit kunt zien als de toenemende relevantie van innovatie voor bedrijven om voort te blijven bestaan, zit het helaas anders. Want innovatie is hét excuus in de kantoorjungle om lekker niets te hoeven doen.

Natuurlijk zijn er mensen die beweren dat innovatie bedrijven verder brengt. Dat innovatie de toekomst van een organisatie veilig stelt. Maar Innovatie is negenennegentig van de honderd keer een rookgordijn om je achter te verschuilen. Want als je eigenlijk je IT-landschap op orde zou moeten krijgen of de operationele processen zou moeten optimaliseren, is het veel leuker om er iets nieuws bij te verzinnen, te innoveren. Als je producten niet rendabel zijn is het makkelijker en leuker om een nieuw product te lanceren, dan je oude producten te optimaliseren. Dan hoef je de oude rommel die je hebt gemaakt niet op te ruimen en kun je lekker door met wat nieuws. 

Ook vinden mensen iets nieuws leuker dan iets ouds. Het nieuwe is sexy. Het is veel aantrekkelijker om op een feestje te vertellen dat je iets nieuws verzint of aan innovatie doet, dan dat je moet vertellen dat je de oude troep van het bedrijf eindelijk eens recht gaat zetten. Er zijn ook aanzienlijk meer hippe conferenties - waar een glas water altijd een stuk komkommer bevat - over innovatie dan er zijn over onderhoud. En een beetje kantoortijger wil wel een conferentie op z’n tijd meepikken.

Innovatie is ook het ultieme excuus om niet te hoeven veranderen. Om lekker hetzelfde te blijven doen. Want, zo gaat de gedachte, dankzij deze innovatie hoeven wij als mens niet te veranderen. Als een bedrijf te veel geld uitgeeft dan zet het in op innovatie, want dat brengt vast kostenvoordelen of nieuwe inkomsten op de lange termijn met zich mee. En dan kunnen we dat geld dus blijven uitgeven, want de marges groeien in de toekomst. Als een organisatie ten onder dreigt te gaan dan stort het zich op innovatie als laatste redmiddel, zodat de bestaande business vooral niet hoeft te veranderen. Of neem iets als een stikstof- of klimaatcrisis. Wij mensen hoeven niet te veranderen in ons doen en laten, want dankzij innovatie worden we gered. Innovatie is hét excuus om op je handen te blijven zitten. 

Innovatie is het excuus om hippe dingen te mogen doen. Om je maar niet bezig te hoeven houden met het onderhoud van het bestaande. En om maar niet te kijken wat voor puinhoop er eigenlijk is ontstaan bij al die bestaande processen, systemen en zelfs hele afdelingen. Want dat is te confronterend. Nee, innovatie is het excuus om niets te doen. Het lost zichzelf allemaal wel op.

Daarom is het tijd dat de innovatietrajecten en innovators de nek om gedraaid worden – figuurlijk dan. Het is tijd voor de onderhoudstrajecten. Voor de maintainers. Voor de optimizers. En de opruimers. We hebben lang genoeg gedaan alsof telkens iets nieuws verzinnen ons ging helpen om de oude troep op te ruimen of onze problemen direct op een magische manier oplost.

En zeg nou zelf: wie wil er niet maintainer in zijn LinkedIn-titel hebben staan?

Vorige
Vorige

Van onze crisisverslaving af

Volgende
Volgende

De koopkracht-oplossing