‘Managing Millennials’ voor dummies

unsplash-image-ZJICAkYEtBA.jpg

De millennial. Het is een apart wezen, zeker in de kantoorjungle. Binnen de gemiddelde corporate is deze groep steeds meer opkomend en ontstaat er een gezonde mix tussen hen en de zogeheten babyboomers en generatie X’ers. Maar er is een risico dat de Millennial de kantoorjungle wil ontvluchten en dat zou die gezonde mix in gevaar brengen.

Hoe herken je wie?

Ben je nog niet afgehaakt na het lezen van de termen ‘millennial’, ‘babyboomer’ en ‘generatie X’? Chapeau, dan gaan we nu de bouwjaren verduidelijken: de babyboomer generatie stamt uit de periode 1945-1960 en sterft langzamerhand uit in de kantoorjungle. Simpelweg omdat de pensioenleeftijd is genaderd of met rasse schreden dichterbij komt. Generatie X is bovengemiddeld vertegenwoordigd in de kantoorjungle met een oorsprong uit de jaren 1961-1980. De ‘upcoming class’ in de kantoorjungle zijn de millennials die geboren zijn tussen 1981 en 1998. Hoor je wel eens wat over Generatie Z? Dat is iedereen van na 1998. Die jeugd van tegenwoordig komen we ooit nog wel eens op terug. Wij van De Stuurgroep bevinden ons in de categorie ‘millennial’ en zijn zoals altijd bevooroordeeld, maar dat hindert ons niet om onze mening ook deze keer weer ongezout te geven.

Millennials

De millennial typeert zich onder andere door toegevoegde waarde te willen leveren (don’t we all?), maar vooral door dit voor een bigger cause te willen doen. We bestempelen onszelf graag als wereldverbeteraars, dragen graag bij aan wereldvrede en vinden onszelf ook zeer inspirerend voor onze omgeving. Deze cocktail van eigenschappen zorgt ervoor dat wij de door andere generaties gevestigde orde graag door elkaar schudden. Daarom zie je ons vaak terug in de ‘start-ups’ - bedrijven die met nieuwe ideeën de huidige status quo willen omgooien of met innovaties de wereld willen veranderen.

Als we zo graag willen veranderen, moeten we daar natuurlijk wel voor openstaan. Dat is iets wat wij pretenderen erg goed te kunnen. We transformeren, innoveren en veranderen graag. Zoek maar eens wat Change Consultants, Innovation Managers of Transformation Managers op - de enige echte zijn dan natuurlijk diehard millennials. Dit doen we graag door onze omgeving te inspireren en op expeditie mee te nemen in de jungle. Als iemand in jouw organisatie deze termen overigens gebruikt, stuur je die een Tikkie en een safari-outfit. Zonder dollen, we doen dit wel graag in gezamenlijkheid. We zijn gek op sociale interactie (niet alleen tijdens de VrijMiBo’s) en zijn opgegroeid met technologie. Iets wat we dan ook graag meer en beter gebruiken tijdens onze avonturen in de kantoorjungle. Geloof ons maar, we zijn niet alleen goed in het uitleggen hoe al die nieuwe Microsoft software werkt, we can do way more, vraag ons daar vooral voor om hulp. We voegen immers graag waarde toe aan een ieder zijn leven.

Tot slot willen we vooruit. Niet alleen met innovaties, maar ook qua snelheid. We leren dan ook graag nieuwe dingen. We zijn natuurlijk opgegroeid in de tijd dat we van cassettebandjes (ja, ja, die hebben we meegemaakt) en discmans, naar MP3 spelers gingen. Om vervolgens bluetooth en het kabelloze leven om muziek te luisteren te omarmen. Dus het kan ons niet snel genoeg gaan - het idee van Spotify was achteraf toch zo makkelijk als wat? Zo’n oplossing kunnen wij bedenken voor ieder probleem ter wereld en dat kan gewoon in een paar sprints.

Handleiding van de millennial

Nu je dit van ons weet, zal je vast denken: stelletje betweters en spuit 11’en. Ontkennen we dit? Zeker niet. Moet je ons omarmen - zowel als collega als manager? Zeker weten. En we gaan je uitleggen hoe.

Tip 1: geef ons feedback op ons gedrag en onze resultaten

Interactie, uitgebreide dialogen en feedback zijn we gewend. We zijn opgegroeid in een tijd waarin je jouw mening overal mocht geven. Dit begon op diverse shitty fora op het internet. Inmiddels leven we nu in een tijd waar je via sociale media elkaar op ieder detail mag en kunt bekritiseren. Inmiddels kunnen we wel tussen de regels doorlezen - ook omdat we op die fora graag andere generaties tegen elkaar los zien gaan en ons af en toe afvragen hoe men zo onmenselijk tegen elkaar kan zijn. Wij naïeve wereldverbeteraars. Geef ons dus gewoon feedback op hoe we ons gedragen en hoe we presteren. Maar, let op, we willen je wel begrijpen. Dus onderbouw het zodat we er ook wat mee kunnen of weer met jou de dialoog aan kunnen gaan. Dat geldt voor iedereen van CEO tot schoonmaker.

Tip 2: geef ons een richting, een hoger doel

Doelstellingen zijn van belang, voor iedereen en iedere organisatie. Alleen zeker voor de millennial. Dan kunnen we zelf bepalen of we ‘energie krijgen’ van dat doel. Wij willen begrijpen waar we voor werken (die bigger cause). Dat hoeft nog niet eens wereldvrede te zijn, maar we moeten vooral kunnen zien hoe ons werk bijdraagt aan dat hogere doel.

Tip 3: geeft ons het vertrouwen en de ruimte om ons werk zelf in te richten

Geef ons de ruimte om te werken zoals wij dat graag doen. Velen van ons hebben tijdens school- en studietijd al veel vrijheid gekregen om tot resultaten te komen. Dus zien we die vrijheid ook graag terug in de organisaties waar we actief zijn. We willen een werkgever (manager) die dat begrijpt. Allergie nummer 1 van de millennial is namelijk ‘micro-managen’.

Tip 4: mentor gezocht

Los van het echt delen van kennis en het leren van anderen, is er nog een laatste punt wat erg van belang is. Een rolmodel - een mentor. We spiegelen onszelf graag aan inspirerende figuren zoals Elon Musk, Bill Gates of Steve Jobs. Alleen, we zoeken deze personen ook in onze naaste omgeving. Wijze personen die weten hoe de wereld werkt, die het klappen van de zweep kennen en ons iets kunnen leren over mogelijke gevaren in de toekomst. Dat gecombineerd met alle bovenstaande tips, maakt jou als manager van een millennial een eindbaas, iemand waar we naar opkijken. Iemand waar we graag mee samenwerken en ook niet bang is om ons verder te helpen. Zonder een verborgen agenda vol angst voor eigen positie of status. Iemand die de tijd voor ons wil nemen om dit met ons te doen. Niet om te voorkomen dat we onderuit gaan, maar dat we wel met zoveel mogelijk informatie in pacht onze eigen keuzes kunnen maken. Daardoor moeten we haast wel een positieve bijdrage mee kunnen leveren, toch? Die kosten-baten analyse komt als manager vast wel uit.

Millennials, het zijn net mensen. Alleen met deze tips weten we zeker dat je als manager in ieder geval in contact blijft met de millennial en er voor zorgt dat je interessant voor hen blijft om mee te werken - anders blijven we de kantoorjungle meer en meer vermijden en vluchten we massaal naar start-ups. Probeer de millennial te begrijpen, waar zij ook jou weer proberen te begrijpen. Samen komen we een stuk verder en komen we écht tot die wereldverbetering.

Zo raken wij millennials met dit stukje proza toch weer de essentie des levens. We kunnen weer met een gerust hart naar bed.

Millennials, Babyboomers en Generatie X’ers leven zij aan zij in de kantoorjungle. Waar wij graag beschouwen vanuit onze eigen ervaring en onze eigen generatie, zijn wij benieuwd naar de belevingen van een babyboomer, generatie X’er of generatie Z’er. Herken je de millennial? En hoe zou jij jouw eigen generatie (inclusief zelfkritiek of sarcasme, anders mag je niet meedoen) omschrijven? Laat het ons weten via info.destuurgroep@gmail.com. In één van onze volgende afleveringen van De Stuurgroep Podcast staan we hier graag bij stil.

Vorige
Vorige

Nieuw jargon: mailslinger

Volgende
Volgende

Nieuw jargon: corporate limbo