Nieuw jargon: mailslinger

photo-1626954744893-eb69dc57e517.jfif

Recentelijk heeft De Stuurgroep haar allereerste zelfverzonnen kantoorjargon, corporate limbo, gepatenteerd. Dit smaakte duidelijk naar meer want in aflevering 23 van De Stuurgroep Podcast komt het begrip mailslinger voorbij. Daarom leggen wij in dit artikel uit waarom mailslinger waardig jargon is dat gebruikt dient te worden in de kantoorjungle. En nog sterker: waarom het per direct ander, bestaand jargon, dient te vervangen. 

Eerst nog even de samenvatting hoe kantoorjargon ook alweer ontstond. Heel simpel: een willekeurige kantoortijger verzint een begrip. Bijvoorbeeld door bestaande woorden samen te rapen, zoals het woord mail en het woord slinger. Vervolgens is het zaak dat dit nieuwgeboren jargon dan zo veel als mogelijk gebruikt wordt. Want alleen als het jargon ook echt gebruikt wordt - en het liefste ook door velen irritant gevonden wordt - is het waardig voor de lijst van de kantoorjargonboetepot.

Dat brengt ons bij inmiddels het tweede kantoorjargon wat ooit door De Stuurgroep is verzonnen: de mailslinger. Het woord bestaat uit een veel te bekend begrip uit de kantoorjungle: mail. De digitale envelop die te pas en te onpas wordt verstuurd en ontvangen. Die soms drie woorden en soms drie volledige delen Harry Potter bevat. Die soms gericht is aan één persoon en soms wel zesendertig mensen in de CC telt. Van loonslaaf tot ondernemer: de mail is bekend. Maar de mail kan een negatieve associatie opwekken. Daarom plakken wij er de slinger aan vast. De slinger is namelijk iets vrolijks. Slingers hang je op als je wat te vieren hebt. Daarbij is een slinger eigenlijk een stukje touw dat meerdere vlaggetjes verbindt. De slinger is dus een vrolijke verbinder. Gezamenlijk vormen deze begrippen de mailslinger. Dat is dus een een mailwisseling tussen mensen met daarin vele digitale berichten. Een slinger van digitale envelopjes die over en weer gaan.

De scherpe lezer ontwaakt nu. Want: deze omschrijving heeft al zijn eigen kantoorjargon! Dat heet namelijk de mailstring. Dat klopt. Wij pleiten ervoor dat het begrip mailstring naar de prullenbak wordt verwezen en mailslinger ervoor in de plaats komt. En wel om drie redenen. Ten eerste bevat het oude jargon het woord ‘string’. Dit kan geïnterpreteerd worden als een oncomfortabel stuk ondergoed - al zijn wij drie mannen die dit zonder enige ervaring beoordelen op de buitenkant - en daardoor de negatieve connotatie van het woord mail alleen maar versterken. Ten tweede is het, mede door de eerste reden, multi-interpretabel. Zo kan het string gedeelte dus naar ondergoed verwijzen of naar het engelse woord voor koord of snaar. Jargon moet duidelijk zijn. Daar horen verschillende interpretatiemogelijkheden niet bij. Ten derde zijn we ontzettend innovatief met het verzinnen van nieuw jargon. Maar er wordt maar bar weinig oud jargon opgeruimd. Dit is hét moment om met deze geweldige vervanging een nieuwe toon in kantoorjargon-land te zetten. Dit is de disruptie van het jargon.

Vergezel ons met deze revolutie binnen het kantoorjargon door vanaf nu nooit meer het begrip mailstring te gebruiken. In plaats daarvan gebruiken we nu massaal mailslinger. Zodat de connotatie van mail wat positiever wordt, je minder snel de neiging krijgt de helft van de mensen in CC de nek om te draaien of gewoon om oude wijn in nieuwe zakken te steken. 

Mail er lustig op los en creëer zoveel mailslingers als je wil! Je kunt ons ook mailen op info.destuurgroep@gmail.com als je zelf nog een idee hebt voor nieuw jargon. Dan bespreken we dat graag. Wie weet ontstaat er dan een heuse mailslinger.

Vorige
Vorige

De plan-cocktail: Hofstadter en ambities

Volgende
Volgende

‘Managing Millennials’ voor dummies